سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قاصدک پر طلایی(حمیدرضا قدرتی)
09132147634***09190424302****09136931595
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
.


مردم می گویند، ” آدم های خوب را پیدا کنید و بدها را رها کنید.” اما باید اینگونه باشد، ” خوبی را در آدم ها پیدا کنید و بدی آن ها را نادیده بگیرید. ” هیچکس کامل نیست********دنیا هم به آدمهای خوش بین نیاز دارد هم به آدمهای بد بین چون افراد خوش بین هواپیما میسازند،افراد بدبین چتر نجات!
آرشیو وبلاگ

[مراد از گناه ظاهرى و گناه باطنى در:" ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ" و اقوال مفسرین در این باره‏]
" وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ ..."
این آیه گر چه به حسب مضمون مطلق است، و از جمیع گناهان ظاهرى و باطنى نهى مى‏کند ولى از سیاق آیات قبل و بعد از آن استفاده مى‏شود که این آیه تمهید و زمینه چینى است براى نهیى که بعدا در جمله" وَ لا تَأْکُلُوا" مى‏آید و لازمه آن این است که خوردن از گوشت حیوانى که اسم خدا بر آن برده نشده حرام و از مصادیق اثم باشد، تا این جمله مربوط به جمله" وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ" شود، پس این خوردن،" اثم ظاهر" یا" اثم باطن" هر دو مى‏تواند باشد، ولى از تاکید بلیغى که در جمله" وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ" است به دست مى‏آید که خوردن چنین گوشتى جزو گناهان باطنى است، و گر نه هیچ احتیاجى به چنین تاکید اکیدى نبود.
از این بیان معلوم شد که مراد از" گناه ظاهرى" آن گناهى است که شومى عاقبت و زشتى اثرش بر کسى پوشیده نیست، مانند شرک، آشوبگرى و ظلم، و مراد از" گناه باطنى" آن گناهى است که زشتیش همه کس فهم نیست، مانند خوردن میته، خون و گوشت خوک، این قسم از گناه با تعلیم خدایى شناخته مى‏شود و عقل نیز گاهى آن را درک مى‏کند.
این معنایى که ما براى گناه ظاهرى و باطنى کردیم معنایى است که ظاهر سیاق آن را افاده مى‏کند، بعضى از مفسرین معانى دیگرى براى آن کرده‏اند، از آن جمله گفته‏اند: ظاهر بودن گناه و باطن بودن آن به معناى علنى بودن و پنهانى بودن آن است. و نیز گفته‏اند: مقصود از گناه ظاهرى گناهانى است که از جوارح سرمى‏زند، و گناه باطنى گناهان قلبى و درونى است. و نیز گفته‏اند: گناه ظاهرى به معناى زنا و گناه باطنى روابط پنهانى نامشروع است.
بعضى دیگر گفته‏اند: گناه ظاهرى ازدواج با زن پدر و گناه باطنى به معناى زنا است. و نیز گفته‏اند: گناه ظاهرى آن زنایى است که علنى انجام گیرد، و گناه باطنى زنایى است که در نهان انجام شود، چون مردم جاهلیت بین این دو قسم زنا فرق مى‏گذاشتند، و مى‏گفتند زنا در صورتى که در نهان انجام شود گناه نیست، وقتى گناه است که علنا ارتکاب شود «1».
این بود اقوال مفسرین در معناى گناه ظاهرى و باطنى، و همانطورى که ملاحظه مى‏کنید هیچکدام این اقوال با سیاق آیه سازگار نیست و دلیلى هم که اقتضا کند آیه را بر خلاف ظاهرش حمل کنیم در کار نیست.

منبع: ترجمه تفسیر المیزان، ج‏7، ص: 458


موضوع مطلب :

شنبه 87 آبان 25 :: 6:0 صبح

امکانات جانبی




جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ

چت روم فارسی

ابزار پرش به بالا

پیوندها
لوگو
مردم می گویند، ” آدم های خوب را پیدا کنید و بدها را رها کنید.”
اما باید اینگونه باشد، ” خوبی را در آدم ها پیدا کنید و بدی آن ها را نادیده بگیرید. ”
هیچکس کامل نیست********دنیا هم به آدمهای خوش بین نیاز دارد هم به آدمهای بد بین چون افراد خوش بین هواپیما میسازند،افراد بدبین چتر نجات!
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 8
  • بازدید دیروز: 28
  • کل بازدیدها: 347954

جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ