سفارش تبلیغ
صبا ویژن
قاصدک پر طلایی(حمیدرضا قدرتی)
09132147634***09190424302****09136931595
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
.


مردم می گویند، ” آدم های خوب را پیدا کنید و بدها را رها کنید.” اما باید اینگونه باشد، ” خوبی را در آدم ها پیدا کنید و بدی آن ها را نادیده بگیرید. ” هیچکس کامل نیست********دنیا هم به آدمهای خوش بین نیاز دارد هم به آدمهای بد بین چون افراد خوش بین هواپیما میسازند،افراد بدبین چتر نجات!
آرشیو وبلاگ

هنگامی که مربیان برای اولین بار از کامپیوترها در کلاس استفاده کردند محققان این موضوع

را مورد ارزیابی قرار دادند که آیا استفاده از فناوری آموزشی تاثیری مطمئن و چشمگیر روی پیشرفت دانش آموزان دارد یا خیر؟ به منظور یافتن جواب محققان پی برده اند که فناوری تنها عامل در ارزیابی پیشرفت دانش آموز نمی باشد و باید دو مورد دیگر را هم در نظر گرفت: اولا : دانش آموز تا چه اندازه آزمون های استاندارد شده را درست انجام می دهد.

استفاده از فناوری برای پیشرفت دانش آموز
قسمت اول : حشمت سلیمی ، کارشناس ارشد سنجش و اندازه گیری (سازمان پژوهش و برنامه ریزی آمزوشی)

مقدمه : هنگامی که مربیان برای اولین بار از کامپیوترها در کلاس استفاده کردند محققان این موضوع را مورد ارزیابی قرار دادند که آیا استفاده از فناوری آموزشی تاثیری مطمئن و چشمگیر روی پیشرفت دانش آموزان دارد یا خیر؟ به منظور یافتن جواب محققان پی برده اند که فناوری تنها عامل در ارزیابی پیشرفت دانش آموز نمی باشد و باید دو مورد دیگر را هم در نظر گرفت:
اولا : دانش آموز تا چه اندازه آزمون های استاندارد شده را درست انجام می دهد.
ثانیا: توانایی اش در به کارگیری مهارت های فکری در سطح بالاتر (مانند : تفکر انتقادی ، تجزیه و تحلیل کردن ، استنباط کردن و حل کرن مشکلات) چقدر می باشد.
شواهد نشان می دهد که کاربردهای فناوری در صورتی تفکر در سطوح بالاتر را پشتیبانی می کنند که بتوانند دانش آموزان را از طریق محتواهای یادگیری گروهی در کارهای پیچیده و معتبر درگیر کنند.

اگر مربیان از دانش جمعی هنگامی استفاده کنند که فناوری پیشرفت زیاد دانش آموز را پشتیبانی می کند در این صورت می توانند بهترین فناوری ها را برای مدارس یا حوزه های خاص ، با توجه به نیازهای ویژه ی آنها ، در نظر بگیرند. آنها همچنین می توانند تضمین کنند که معلمان ، خانواده ها ، دانش آموزان و اعضای جامعه درک خواهند کرد که فناوری چه نقشی در مدرسه یا منطقه بازی می کند و چگونه اثرش ارزیابی می شودو بالاخره اینکه قادر به توجیه کردن سرمایه گذاری که برای فناوری صرف می کنند می باشند.
چگونه مدارس می توانند تضمین کنند که تکنولوژی در پیشرفت دانش آموز موثر است؟
برای پشتیبانی از کاربرد موثر فناوری به چه عواملی نیاز است ؟ حوزه های آمزشی با استفاده از چه منابعی می توانند فناوری را برنامه ریزی کهند که تاثیر مثبت روی پیشرفت دانش آموز داشته باشد و چگونه می توانند این سرمایه گذاری را توجیه کنند ؟
برای پاسخ به این سوالات مربیان باید روی فناوری و پیشرفت دانش آمورش و عوامل بافتی موثر بر اهداف یادگیری تحقیق کنند. پیشرفت های سریع در فناوری چند رسانه ای و ارتباط از راه دور که به دلیل نیاز برای توسعه ی استاندردهای آموزشی برای پیشرفت دانش آموز انجام می شود و مورد توافق مربیان است منجر به توقعات جدید ی شده است مبنی بر اینکه چگونه فناوری آمزشی می تو اند یادگیری فعال و معنی داری را برای دنش آمزان پشتیبانی کند.
اکنون محققان تحقیق پیچیده تری را آغاز کرده اند که تاثیر استفاده از فناوری را روی یادگیری دانش آموزان بررسی می کند. آنها همچنین در حال ارزیابی توانایی دانش آموزان برای درک پدیده های پیچیده تجزیه ، تحلیل و ترکیب کردن چند منبع اطلاعاتی و آماده کردن نمونه هایی از دانش آنها می باشند. این نمونه ها از یادگیری تلفیقی و پشتیبانی شده به وسیله ی فناوی ، جای حفظ کردن طوطی ووار و کسب مهارت های مجزا ، روی توانایی دست یافتن به اطلاعات و تفسیر و ترکیب کردن آنها تاکید می کند.
توقعات برای ایجاد تغییراتی در یادگیری دانش آموز ، درواقع اقرار به پیچیدگی سه عامل کلیدی است که باید در ارزیابی تاثیر فناوری روی پیشرفت دانش آموز ، در نظر گرفته شوند. این سه عامل عبارتند از :
1. لغت فناوری نه تنها به نوع فناوری بلکه به دامنه ی وسیعی از مواد و روش های الکترونیکی برای یادگیری مربوط می شود. فناوری می تواند برای آموزش از کامپیوترها ، کلاس های یادگیری از راه دور و تولیدات دیداری استفاده کند. هرنوع فناوری ، کاربردهای متفاوتی دارد و اهداف یادگیری متفاوتی را دنبال می کند.
2.ارزیابی کردن تاثیر فناوری روی پیشرفت دانش آموز یک فرایند پیچیده می باشد.
3.تغییرات در کلاس درس با تغییرات در عوامل آموزشی دیگر در ارتباط می باشند.
انواع مختلف فناوری :
عنوان کردن عامل اول ، بیانگر این است که مربیان به این نتیجه رسیده اند که انواع مختلف بسیاری ا ز فناوری ها در پشتیبانی و افزایش یادگیری کاربرد دارند. فناوری های مختلف دارای محتواهای مختلفی می باشندو در کلاس درس ، اهداف مختلفی را دنبال می کنند به عنوان مثال : واژه پردازی و پست الکترونیکی باعث ارتقای مهارت های ارتباطی ، بانک اطلاعاتی و برنامه های spread sheet باعث ارتقای مهارت های سازمانی و نرم افزار الگوسازی باعث ارتقای درک علوم و مفاهیم ریاضی می شود.
اما در نظر گرفتن این نکته مهم است که چگونه این فناوری های الکترونیکی از یکدیگر متفاوت می باشند و داشتن چه ویژگی هایی آنها را به عنوان وسیله ای برای آموزش با اهمیت می کند دامنه ی فناوری هایی که امروزه در کلاس های درسی کاربرد دارند از کاربردهای ابزاری مانند واژه پردازی تا منابع تحت وب شامل : اطلاعاتی علمی و مدارک تاریخی اولیه ، کانال های تلویزیون مدار بسته و کلاس های درس یادگیری از راه دور است هر کدام از این فناوری ها ، نقشی متفاوت در یادگیری دانش آموزان بازی می کنند بنابراین محققان به جای اینکه یکی بودن تاثیر فناوری ها را بررسی کنند باید روی نوع فناوری و اهداف آن د رکلاس درس تمرکز کنند.
بعضی محققان استفاده از نفاوری را بر اساس کابرد آن توضیح می دهند. به این معنی که چگونه از آن برای یادگیری استفاده می شود. به عنوان مثال شخصی به نام مینز چهار عملکرد اصلی فناوری را که برای پشتیبانی از یادگیری به کار برده می شوند این گونه توضیح می دهد :
1. فناوری به عنوان یک معلم خصوصی در نظر گرفته میش ود به عنوان مثال : نرم افزار تمرین و عمل ، تک آموزی ، تلویزیون آموزشی ، تدریس با کمک کامپیوتر و تدریس با کمک کامپیوتر هوشمند .
2. فناوری وسیله ای برای کاوش کردن است. ( به عنوان مثال دایره المعارف های سی دی ، شبیه سازی ها ، توده های ابر رسانته ها . ابزار جستجوی شبکه و آزمایشگاه هایی با کامپیوتر کوچک 9
3. فناوری وسیله ای برای خلق کردن ، ترکیب کردن ، ذخیره کردن و تجزیه و تحلیل کردن اطلاعات است به عنوان مثال : نرم افزار واژه پردازی spead sheet(برگه – گسترده) برنامه های مدیریت دادگان ، نرم افزار گرافیک ، سیستم های نشر رومیزی ، ابر رسانه ها ، ابزار جستجوی شبکه و ضبط نوار دیداری و تجهیزات ویرایش.
4. تکنولوژی وسیله ای برای ارتباط برقرار کردن با دیگران است به عنوان مثال : پست الکترونیکی ، یادگیری متقابل از راه دور از طریق سیستم های ماهواره ای ، کامپیوتر ، مودم و ارتباطات کابلی.
به طور مشابه اشخاصی به نام های بروس و اوین روش هایی را مورد بررسی قرار می دهند که در آنها ابزار ، فن ها و کاربردهای فناوری از یادگیری تلفیقی و اکتشافی ، پشتیبانی می کنند تا دانش آموزان را به کاوش کردن فکر کردن ، خواندن ، نوشتن ، تحقیق کردن ، اختراع کردن ، حل کردن مسائل و تجربه کردن جهان جلب کنند.
انها عقیده ی رسانه بودن فناوری را با چهار کانون مختلف توسعه داند :
1. رسانه برای تحقیق (مانند الگوسازی داده ها ‏ ،Spread sheet ، دستیابی به بانک های اطلاعاتی و مشاهدات تحت وب و میکروسکوپ ها و ابر متن ها
2. رسانه برای ارتباط مانند واژه پردازی ، پست الکترونیکی ، برگزاری همایش های همزمان ، نرم افزار گرافیک ، شبیه سازی ها و آموزش های خصوصی .
3. رسانه ای برای ساخت مانند : روبوتیک ها ، طرح کمک با کامپیوتر و سیستم های کنترل.
4. رسانه برای بیان مانند ویدئوی ارتباطی ، نرم افزار متحرک سازی و تصیف موسیقی
مربیان باید نوع فناوری ای که در مدرسه یا منطقه استفاده می شود ، در نظر بگیرند و سپس تعیین کنند که آیا هدف خاص فناوری ، اهداف مدرسه را برای یادگیری دانش آموز در بر می گیرد یا خیر ؟ تنها در این صورت است که می توان برای خرید تجهیزات و مواد مربوط به فناوری ، برنامه ریزی کرد و تاثیر فناوری را در انجام اهداف مورد ارزیابی قرار داد.


ارزیابی پیشرفت دانش آموز :
عامل دوم این است که ارزیابی تاثیر فناوری روی پیشرفت دانش آموز مساله ای پیچیده است.
در تحقیق روی فناوری و پیشرفت دانش آموز ، بیشتر از ارزیابی های استاندارد شده سنتی استفاده شده است تا تغییرات عملکرد دانش آموز را مورد ارزیابی قرار دهند. این تحقیق بیشتر روی دانش دانش آموزان درباره ی حقایق مجزا تمرکز می کند و به چگونگی فکر کردن دانش آموزان ، کمتر توجه کرده است. در این تحقیق و طی پانزده سال سال اخیر ، بیشتر روی روش های معنی دار و جدیدی تاکید شده است که از آنها برای ارزیابی کردن مطالبی که دانش آموزان می دانند و درک کرده اند استفاده می شود. برای ارزیابی تاثیرات فناوری های خاص در پیشرفت دانش آموز باید ابزارها و روش های ارزیابی با بازده یادگیری ارتقاء داده شده و به وسیله ی آن فناوری ها متناسب باشند.

ماهیت پیچیده تحقیق
عامل سومی که در تاثیر فناوری روی پیشرفت دانش آموز موثر می باشد این است که باید بین تغییرات فناوری به کار برده شده در کلاس درس و تغییرات عوامل آموزشی همبستگی وجود داشته باشد.
در ابتدا تعیین پیشرفت دانش آموز بر اساس روش های سنتی که شامل بررسی علمی و اجتماعی بود انجام می شود به ای طریق که در این روش ها این سوال مطرح شد که ایا یک رابطه ی علت و معلولی خاص بین یک مورد یعنی فناوری و مورد دیگر یعنی پیشرفت دانش آموز وجود دارد یا خیر ؟ اما چون مدارس ، محیط های اجتماعی پیچیده ای می باشند تغییر دادن تنها یکی از دو مورد ذکر شده فناوری و پیشرفت دانش آموز – غیر ممکن است.
اگر یک فناوری جدید در کلاس درس ارائه شود موارد دیگر نیز تغییر می کنند. به عنوان مثال ، هنگامی که فناوری در کلاس تلفیق می شود برداشت های معلمان درباره ی قابلیت های دانش آموزان نیز تغییر می کند.
همچنین معلمان بیشتر خودشان را به عنوان مربی و کمتر به عنوان مدرس می بینند.
مثال دیگر اینکه ، استفاده از فناوری باعث می شود همکاری میان دانش آموزان افزایش یابد و همین مورد تاثیری مثبت روی پیشرفت دانش آموز دارد. این سه عامل نشان می دهند که اکنون ارتباط بین فناوری و پیشرفت دانش آموز ، و اصلاح کردن مهارت های فکری بسیار دشوار است و مدارسی ه به روش های مختلف ، فناوری را تلفیق می کنند در حال تغییر هستند. با وجود این پژوهش های خاص درباره ی فناوری و یادگیری دانش آموز ثابت می کنند که انجام تحقیقات براساس سه عامل مذکور ،‌امکان پذیر است و همچنین استفاده از فناوری که در بافت کلاس درس ، تلفیق شده است تاثیری مثبت روی پیشرفت دانش آموز دارد.
محققان به یافته هایی درباره ی استفاده از فناوری دست پیدا کرده اند . این موارد عبارتند از : اهداف آموزشی خاص و مشاهده ی یادگیری از طریق فناوری ، توسعه ی حرفه ا ی دایم ، تغییرات ساختاری در برنامه ی مدرسه ، زیربنای محکم و پشتیبانی فنی و ارزیابی دایم.





موضوع مطلب :

یکشنبه 87 آذر 10 :: 6:0 صبح

امکانات جانبی




جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ

چت روم فارسی

ابزار پرش به بالا

پیوندها
لوگو
مردم می گویند، ” آدم های خوب را پیدا کنید و بدها را رها کنید.”
اما باید اینگونه باشد، ” خوبی را در آدم ها پیدا کنید و بدی آن ها را نادیده بگیرید. ”
هیچکس کامل نیست********دنیا هم به آدمهای خوش بین نیاز دارد هم به آدمهای بد بین چون افراد خوش بین هواپیما میسازند،افراد بدبین چتر نجات!
آمار وبلاگ
  • بازدید امروز: 19
  • بازدید دیروز: 31
  • کل بازدیدها: 348034

جدیدترین قالبهای بلاگفا


جدیدترین کدهای موزیک برای وبلاگ